Cara proses aloe vera / lidah buaya

Pokok aloe vera atau di kenali sebagai lidah buaya ini memang banyak di tanam di Malaysia. Berbaloi tanam di rumah sebab senang nak jaga, tak payah baja & tak perlu air yang banyak. Tanam dalam pasu letak dalam rumah pon cantik cuma kena berhati hati sebab ada duri duri tajam. Kalau ada anak kecik macam saya, tanam kat laman rumah je la. Macam saya, saya tanam aloe vera & rose jepun/moss rose dalam satu pasu.

Aloe vera memang dari dulu digunakan untuk merawat masalah kulit kering, berjerawat dan sunburn. kandungan air sangat tinggi sangat melembapkan kulit. Selain itu, aloe vera boleh buat minuman tau. Boleh buat sendiri je. Saya share lah cara proses aloevera untuk di gunakan untuk merawat muka & untuk minum ya!

1. Potong daun aloe vera.

2. Letak daun dalam posisi menegak supaya getah kuning didalam daun mengalir keluar. Biarkan seketika.

3. Potong duri bahagian kiri dan kanan & basuh aloe vera bersih bersih.

4. Hiris kulit atas dan bawah, kumpul lendiran itu untuk sapu pada kulit muka. TIPS paling best, sapu pada muka dan juga pada rambut sebelum tidur dan biarkan semalam, bilas keesokan pagi dan alami kulit dan rambut yang lembut dan lembap!

5. Untuk isinya, potong dadu dan basuh bersih bersih, boleh juga guna air kapur untuk membuang lendiran sepenuhnya, bilas bersih bersih tau.

6. Rebus isi aloe vera seketika, toskan air. Sekarang dah dapat isi aloe vera!

7. Saya buat sirap rose, saya gantikan selasih dengan isi aloe vera. Boleh juga gubah resipi sendiri. Mungkin sirap berperisa berwarna biru bersama isi alovera?

Untuk penjagaan wajah, kalau nak senang daripada buat kerja remeh proses aloe vera tu boleh saja gunakan Mary Kay Botanical Effects Evolution. Bahan utama dari daun aloe vera dan buah dragon fruit ini sangat sesuai untuk semua jenis kulit dan sesuai untuk 12 tahun keatas. Tinggalkan komen untuk sebarang pertanyaan atau whatsapp www.wasap.my/601119203782/BeEvo




Comments

Popular Posts